Jangan bersedih.. Allah sentiasa bersama kita...

Bismillahirrahmanirrahim.

Jangan sedih bila seseorang menyakiti kamu. Sebenarnya kita kena tanya diri kita apa keburukan yang akan terjadi selepas ini. Bermaksud persiapkan diri kita untuk menerima dan menghadapi segala dugaan. Kemudian hadapilah dengan tenang untuk menjadikan kemungkinan terburuk itu menjadi lebih baik. 

  (Iaitu) orang (yang mentaati Allah dan Rasul) yang kepada mereka ada orang yang mengatakan:      "Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, kerana itu takutlah kepada      mereka," maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab: "Cukuplah Allah menjadi    penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung." (Ali-'Imran:73)

           RENUNGAN:
      Firman Allah swt di dalam surah At-Talaq,ayat 3.
     
  ( .....dan, barang siapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan            keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangka. Dan barang siapa bertawakkal  kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya ....(At-Talaq : 3)

(.... Allah kelak akan memberikan kelapangan setelah kesempitan. .. (At-Talaq : 7)
       
  sabda rasulullah. (ketahuilah, bahawa pertolongan itu datang sesudah kesabaran; kelapangan datang   sesudah kesulitan; dan kemudahan datang sesudah kesulitan.
                                    Al-husain bin mathir al-asadi berkata :

           Bila Allah memudahkan urusan tentu semua menjadi mudah yang keras menjadi lembut yang sukar akan            menjadi senang. Berapa banyak orang tamak yang tidak boleh memenuhi keperluannya berapa pula                  masa mendatangkan berita gembira. Berapa ramai penakut menjadi menakutkan dan                                        mengerikan /berapa ramai orang yang hemah menjadi kaya dan berapa banyak peristiwa yang manis                  menjadi pahit. Sungguh dunia menipu orang kaya boleh jadi fakir sedang orang fakir dijadikan kaya                    setelah melalui kesulitan. Dan berapa banyak yang telah kita saksikan orang hidup dalam kekotoran,                  sedangkan lainnya menjadi suci setelah membersihkan kotorannya.

Berdoa tanpa henti.. Berusaha tanpa putus asa.... insyaALLAH ALLAH akan makbulkan apa maksud sebenar yang kita perlu... yang penting jangan putus asa.. . menangis tanpa bersedih... fokus pada pertolongan ALLAH... masa menentukan jika bersabar... semuanya amalan mulia... ujian ALLAH untuk orang2 yang bersabar dan orang2 yang ingin berubah kearah kebaikan... 




Comments

Popular posts from this blog

8 DOSA LISAN YANG HARUS DIWASPADAI/DIHINDARI