Thursday, 16 October 2014

8 DOSA LISAN YANG HARUS DIWASPADAI/DIHINDARI


Lisan merupakan karunia yang sangat 'mahal' dan vital bagi manusia. Tanpa lisan, barangkali hidup bagi manusia tiada artinya. Dengan lisan, manusia dapat mengenal rasa dan dapat berbicara dengan sesama. Dengan lisan pula manusia dapat berkomunikasi tanpa mengalami kesusahan.
Selain itu, manusia bisa juga mulia dengan lisannya tersebut. Begitupun sebaliknya, manusia bisa hina karena lisannya. Hina, karena tidak bisa menggunakannya sesuai kehendak dan aturan-aturan yang ditetapkan penciptanya.
Banyak sekali hadits Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wasallam. yang menganjurkan kita untuk selalu menjaga lisan. Bahkan Rasulullah juga sering mengecam orang yang tidak pandai menjaga lisannya.
Rasulullah pernah berpesan: ”Barangsiapa yang diam (tidak banyak bicara) maka dia akan selamat” (H.R. At-Tarmizi)
Dalam hadits lain disebutkan, Al-Ma’shum Shallallaahu ‘alaihi wasallam juga pernah berwasiat: “Barang siapa yang bisa menjamin (keselamatan)antara dua rahangnya (lisan) dan duaka kinya (faraj) maka aku menjamin baginya surga” (H.R. Bukhari).
Lisan ibarat pisau bermata dua, bila digunakan pada hal-hal yang baik maka akan mendatangkan kemaslahatan(kebaikan). Namun sebaliknya, bila digunakan pada hal-hal yang buruk, kemudhratan pun akan mengiringinya. Tidak hanya penyakit hati yang dapat menjangkit pada manusia, namun penyakit lisan pun dapat menjangkit pada manusia.
Berikut diantaranya penyakit lisan yang harus dihindari:
1. Pembicaraan yang tidak Bermanfaat.
Rasulullah SAW bersabda: “Salah satu tanda kesempurnaan Islam seseorang adalah meninggalkan yang tidak bermanfaat baginya”. (H.R. At-Tarmizi)
Yang dimaksud dengan “tidak bermanfaat” dalam hadits tersebut antara lain, muncul melalui lisan seperti ghibah, fitnah, menggunjing, berbohong dll. Padahal, pembicaraan yang tidak berarti sama sekali hanya membuang-buang waktu, dan kelak akan dimintai pertanggung jawabannya di hadapan Allah Subhanallaahu wata’ala. Banyak orang yang tidak mengetahui batasan-batasan perkataan yang bermanfaat ataupun tidak bermanfaat, sehingga mengakibatkan kebiasaan baginya. Pada akhirnya nanti, kebiasaan yang tidak diketahui baik-buruknya itu sulit untuk merubahnya. Secara singkat mungkin bisa kitakatakan bahwa batasan baik atauburuknya perkataan seorang adalah diamnya, tidak mengakibatkan celakabagi orang lain dan tidak mengakibatkan rugi terhadap dirinya sendiri.
2. Perdebatan dan Pertengkaran.
Perdebatan dan pertengkaran acapkali berbuntut pada perpecahan. Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wasallam. melarang umatnya yang suka perdebatan seraya bertutur: “Tidaklah sesat suatu kaum (dahulu) setelah Allah menunjuki mereka, kecuali karena mereka suka berdebat atau bertengkar” (HR. At-Tarmizi)
Dalam sabdanya yang lain, yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah:
Rasulullah SAW bersabda: “Tidak sempurna iman seorang hamba hingga dia meninggalkan pertikaian danperdebatan walaupun dia dalam posisi benar” (H.R. Ibnu Abi ad-Dunya).
3. Suka Melaknat.
Marah sering kali membawa seseorang lupa diri, sehingga kata-kata yang terucap dari kedua bibirnya mengakibatkan tidak terkendali.
4. Bercanda yang Berlebihan.
Sejatinya canda itu lebih identik dilarang oleh Rasulullah Shallallaahu‘alaihi wasallam. kecuali pada hal-hal yang sewajarnya.
Rasulullah SAW bersabda: “Jangan kamu mendebat saudaramu dan jangan kamu mencandainya” (H.R. At-Tarmizi)
Artinya, canda terhadap sesama selama dalam batas-batas yang wajar tidaklah dilarang. Akan tetapi, yang sering terjadi ketika canda sudah melebihi batas, sehingga aib sesama tidak jarang terbongkar gara-gara canda yang berlebihan. Imbasnya, berbuntut pada putusnya hubungan silaturahmi bahkan teman bisa menjadi lawan hanya karena canda yang berlebihan.
5. Mengejek dan Mencemoohkan orang lain.
Allah Subhanallaahu wa ta’ala berfirman: “Hai orang-orang yang beriman, janganlah suatu kaum mengolok-olokkan kaum yang lain (karena) boleh jadi orang (yang diolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olokkan), dan jangan pula wanita-wanita (mengolok-olokkan) wanita-wanita lain, karena boleh jadi wanita-wanita (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari wanita (yang mengolok-olokkan). (Q.S. Al-Hujurat: 11).
6.Ghibah (gosip).
Secara singkat, ghibah (gosip) bisa diartikan dengan menyebut atau menceritakan hal yang tidak baik dari pribadi seseorang. Sehingga, jika yang diceritakan mengetahuinya akan mnimbulkan permusuhan diantara keduanya. Biasanya, sesorang yang suka mengghibah tidak akan tenang jika melihat orang bahagia, senang dan gembira.
7.Namimah (mengadu domba)
Berbeda dengan namimah (adu domba), ghibah lebih kepada ingin melaga antara dua orang yang awalnya bersahabat akhirnya bermusuhan. Adudomba tidak saja dari perkataan, namun bisa juga dengan isyarat atau surat dsb.
Sabda Nabi Shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda: ”Tidakkah kamu ingin aku beritahukan orang yang paling jahat diantara kamu? Kata sahabat: “tentu wahai Rasulullah” kemudian Nabi SAW menyebutkan adu domba salah satunya.” (HR. Ahmad dari Abu Malikal-Asy’ari)
8.Memuji berlebihan Adalah sifat manusia ingin selalu dipuji. Namun, terkadang yang memuji terlalu berlebihan sehingga sampai pada batas dusta. Pernah seorang sahabat memuji sahabat yang lain(dengan berlebihan), lalu Nabi Shallallaahu ‘alaihi wasallam mendengarnya seraya berkata; ”Celakalah engkau, karena engkau (seolah-olah) telah memotong leher saudaramu, sekalipun dia senang mendengar apa yang kau ceritakan.”
Subhanallah..
Jika lisan adalah dua mata pisau, maka pergunakanlah lisan dengan sebaik-baiknya jangan sampai ada hati yang tersayat oleh ucapan kita, jangan sampai ada hati yang terluka karena perkataan kita.
Bismillahir rahmanir rahim
"Allahumma sholli`ala Muhammad wa`ala alih Muhammad"
Ya Allah..
Kemi mohom kepada-Mu, jauhkanlah kami jauhkanlah kami dari ucapan/lisan yang Engkau Murkhai yang akan mengakibatkan dosa bagi kami, Mudahkanlah kami dalam menjaga lisan kami dari perkataan yang buruk dan Jadikanlah lisan kami senantiasa bermanfaat bagi diri kami dan juga bermanfaat bagi sesama.
~ Aamiin Ya Robbal`Alamiin ~
#copy/paste

Ada apa dengan tunang ?

" Tunang ?"
" Saya dah tunang. Tapi tunang saya sllu sangat call, tanya khbr, chatting bagai dgn saya. Actually, macamana pertunangan dlm Islam, dan apa batas2nya ?Dan, kalau kita nak kawin dgn seseorang misalnya, macamana kita nak KENAL dia kalau kita x ikhtilat dgn dia ? Mohon pencerahan.... "
1- Actually, HUKUM ASAL ' sesebuah pertunangan ' itu dikira sah, ialah apbl kt ckp pada seseorang y kita ingin berkahwin dgnnya, dan org tersebut setuju. Manakala, ADAT pula ialah perlu cincin, majlis pertunangan y dipersetujui kedua2 belah pihak y sedia maklum.
2- Jika kita lihat, knp hukum asalnya begitu, krn, org zaman Islam dahulu kala, zaman sahabat, tabiin dan tabi' tabiin, mrk di didik utk menyatakan HAJAT utk berkahwin dgn ssorg adlh apbla dia BETUL-BETUL BERSEDIA utk berkahwin.
3- Namun, zaman skrg, lagi2 di Malaysia, ramai org salah gunakan pkara ini. Ramai remaja dan belia mengucapkan kata2 :
" Aku nak jadikan kau sbg isteri..." " Aku nak kawin dgn kau... " dan sbgnya, sdgkan , dia belum BERSEDIA langsung utk memikul tanggungjwb ini ! Hatta, start umur seawal form 3, dah pandai sebut bab nak kawin ni. Dan, sememangnya, pertunangan itu dikira! Bermakna, jika ada org lain y nak kawin dgn tunang kita tu, dikira HARAM sbb tlh dicop. Dan perempuan itu tak blh berkahwin dgn org lain selagi x putus pertunangan.
4- Tapi,masalahnya ialah , hari ni, berapa ramai LELAKI y MENYEKSA WANITA dgn mengatakan " Aku nak jdkan kau isteri ", sdgkan dia x prepare langsung, lps tu, bertahun2 and than putus couple, putus cinta bagai, and than cari org lain.
Apakah ??
Sbb tu, ianya adalah SATU DOSA apabila kita menyatakan hasrat nak memperisterikan ssorg dlm keadaan kita x bersedia, x serius, dan hanya suka2 !
Saya ulang :
" Ianya adalah SATU DOSA apabila kita menyatakan hasrat nak memperisterikan ssorg dlm keadaan x bersedia, x serius, hanya suka2 ! Dosa !"
Bak kata Ibn Qayyim : "Org y meluahkan perasaan cintanya pd seseorang, pdhal blm tiba masa nak kawin, maka org tu tlh menganiayai org y dia cinta itu! Dan penganiayaan ini adlh sngt kjm, lbh kejam dari penganiayaan kpd harta !!! "
5- Ats sbb itulah, bg saya, pd zaman y penuh dgn fitnah ini, dlm isu pertunangan, kita MESTI MENGIKUT ADAT ( mendpt persetujuan dari kedua2 belah pihak, berkenalan dgn keluarga, adakan majlis rasmi y menjaga batas2 syarak. Kerana ia lbh terhindar dari fitnah, sekaligus membela MARUAH seorg wanita, dan menjaga perasaan seorg wanita ! sbb skrg, ramai y menggunakan alasan tunang utk buat maksiat !!!!.
6- Manakala dlm proses sblm bertunang dan sblm berkahwin misalnya, disunatkan utk kedua2 blh pihak BERTAARUF, dan dikendalikan olh org tengah, agar terhindar fitnahktk taaruf, bertaaruflah . Ktk itu , sorg llki di sunatkan utk pandang wajah dan tapak tngn wanita y ingin dia nak kawin.
Dan , jika pertunangan tlh dijlnkan, maka sepanjang bertunang, peliharalah adab2 spt berikut :
- Bnyk brhubung dgn mak ayah org y kita ingin berkahwin, supaya dpt eratkan silaturrahim dan mmudahkan proses nak rapat dgn keluarganya.
- Kurangkan persembangan kosong dgn tunang kita. Sekadar utk MEMENUHI HAJAT spt berbincang tarikh kawin, kos hantaran, isu kluarga dan sewaktu dgnnya. Seeloknya di handle olh org tngh, krn, skrg, dah beribu KES org y tunang x sempat kawin tapi dah berzina. Saya dah dpt bnyk soalan dlm inbox berkaitan isu mcm ni, sembang kosong dan sengaja sembang tanpa keperluan, dosa.
- HARAM keluar berdua2an. HARAM sembang benda y menaikkan syahwat, ataupun spt " I LOVE YOU. YOU LOVE ME "
So the point is, jgn gunkan alasan tunang utk ikhtilat jika tiada darurat. Harap maklum.

Friday, 15 August 2014

HOW TO BECOME A GOOD AND SUCCESSFUL MEDICAL STUDENT

(Am I a good friends?)
HOW DO I DEAL WITH MY FRIENDS WHO ARE ALWAYS DEPENDING ON ME FOR LECTURE NOTES ?
 You should feel good as it means that your notes are good, easy to understand and that your friends         fine you trustworthy. Do remember that if you help others God will help you. Regard it as a way of           helping your friends who is not as organised as you are. Remember that studying medicine is like               going to a war where everybody has to work as a team to get the victory, i.e. having a degree in                   medicine.

It is a degree with which you can serve the community better and help to increase the standard of health care in this country. Remember that today your friends need your lecture notes, another day you may need their notes because none of us can be sure that we can maintain and enjoy good health all the time.

A day may come when you are unwell and need your friends' help with the notes for the missed lectures. Furthermore, your friends in medical school will be lifelong friends because there is every possibility that you may become specialists in the different specialities when you will be referring cases to each other. 

Friday, 8 August 2014

Muslimah Sejati #InsyaAllah

Muslimah sejati tidak dilihat dari jilbabnya yang anggun, tetapi dilihat dari kedewasaannya dalam bersikap.

Muslimah sejati tidak dilihat daripada banyaknya dia berorganisasi, tetapi sebanyak mana dia telah menjalankan amanah.

Muslimah sejati tidak dilihat dari kehadirannya dalam syuro (mesyuarat), tetapi dilihat dari penglibatannya dalam mencari solusi tentang suatu permasalahan.

Muslimah sejati tidak dilihat dari tasnya yang selalu membawa al-Quran, tetapi dilihat dari hafazan dan pemahamannya akan kandungan al-Quran tersebut.

Muslimah sejati tidak dilihat tundukan matanya ketika berinteraksi, tetapi bagaimana dia mampu membentengi hati.

Muslimah sejati tidak dilihat dari penglibatan dalam menjalankan kegiatan, tetapi dilihat dari keikhlasannya bekerja.

Muslimah sejati tidak dilihat dari solatnya yang lama, tetapi dilihat dari kedekatannya pada Rabb di luar aktiviti solatnya.

Muslimah sejati tidak dilihat dari kasih sayangnya pada orang tua dan teman-teman, tetapi dilihat dari besarnya kekuatan cintanya pada Ar-Rahman dan Ar-Rahim.

Muslimah sejati tidak dilihat dari rutin dhuha dan tahajjudnya, tetapi sebanyak mana titisan air mata penyesalannya sewaktu bersujud.

Seorang muslimah sejati bukan dilihat dari kecantikan paras wajahnya, tetapi dilihat dari kecantikan hati yang ada di sebaliknya.

Muslimah sejati bukan dilihat dari bentuk tubuhnya yang mempesona, tetapi dilihat dari sejauhmana dia menutupi bentuk tubuhnya.

Muslimah sejati bukan dilihat dari begitu banyaknya kebaikan yang dia berikan, tetapi dari keikhlasan dia memberikan kebaikan itu.

Muslimah sejati bukan dilihat dari seberapa indah lantunan suaranya, tetapi dilihat dari apa yang sering mulutnya bicarakan.

Muslimah sejati bukan dilihat dari keberaniannya dalam berpakaian, tetapi dilihat dari sejauhmana dia berani mempertahankan kehormatannya.

Muslimah sejati bukan dilihat dari kekhuatirannya digoda orang di jalan, tetapi dilihat dari kekhuatiran dirinyalah yang mengundang orang jadi tergoda.

Muslimah sejati bukan dilihat dari besar dan banyaknya ujian yang dia jalani, tetapi dilihat dari sejauhmana dia bersabar menghadapi ujian itu dengan penuh rasa syukur.

Dan ingatlah, muslimah sejati bukan dilihat dari petahnya dia dalam pergaulan, tetapi dilihat dari sejauhmana dia bisa menjaga kehormatan dirinya di dalam bergaul.

Sahabat...sungguh!nak jadi muslimah sejati di era akhir zaman nie sangat sukar..
Tp..yakinlahh...seandainya usaha didepanmu..yakin kpd Allah di dadamu..
Pasti! Muslimah sejati milikmu... InsyaAllah..
Allahuakbar!

Zikrullah (Amalan Mengingati Allah SWT)


                                   
  

kenapa para muslimah tdk upload gambar


1. Niat.
Niat upload gambar tu biarlah betul. Jangan upload gambar sebab nak bagi kaum Adam terpikat dengan kecantikan kita dan buatkan mereka jatuh cinta dengan kita. Perbetulkan niat. Ibarat menjual diri saja kan? Kalau rasa-rasa niat dah betul lurus, teruskan saja. Takda siapa nak halang k. Takda siapa. Tapi lihat sendiri hari ini? agak-agak 'niat' itu betul atau tak. Pipi tak kembung? usah dikembungkan, Mulut tak muncung? usah dimuncungkan. Mata tak bulat? usah dibulatkan
Sampai harinya Allah bertanya, apakah motif kamu upload gambar pipi kembung, mulut muncung, mata sepet? Nak biar orang kata 'nice? waalaweh!! Err. .mata cantik, nice pic, dan kamu dengan tawadhuknya berkata eh takde la, kite tak comel, thanks. padahal dalam hati, "OH YEAH!! That what i want!??
Kalau nak buat spikulasi sendiri buatlah. Cuma, di hadapan ALLAH nanti, ingat ! alasan tu tak sah dan tak valid, agak agak nak jawab apa? Cuba setiap kali kalian nak upload kemudian tanya hati, untuk apa sebenarnya? 
2. Hukum.
Apa hukum wanita upload gambar di facebook? Jawapannya ialah 'Harus'.
Ya, boleh sebenarnya. Wanita boleh letak gambar di facebook atau twitter dan sebagainya dengan syarat mestilah menutup aurat dan tidak bertabarruj iaitu bersolek secara berlebihan seperti yang diharuskan syarak. Dan, gambar jangan besar ! Gambar kena kecil iaitu satu inci sahaja. Cuba lihat berapa inci gambar kalian? Muhasabah. Gambar menutup aurat tetapi buat gaya menggoda, tak kira lah bahagian mana yang menggoda, mata ke, bulu mata ke, tangan ke kaki ke, mulut ke, hukumnya 'HARAM'. Cuba setiap kali kalian nak upload kemudian tanya pada hati 'untuk apa sebenarnya' ? 
3. Tenang lagi menenangkan.
Tanyalah mereka yang tak upload gambar, adakah mereka tenang? bahagia? gembira? nyaman? Yep. Sudah pasti. Kerana tidak ada gangguan anasir-anasir jahat dari para kucing yang sememangnya gemar menerkam 'ikan yang segar'. Saya berani jamin, tiada gambar di facebook, tiada lelaki nak ganggu. Tiada gambar di facebook, tiada lelaki nak chatting tanpa urusan. Tiada gambar di facebook tiada lelaki nak mengorat, tiada gambar di facebook, tiada lelaki nak ajak ini itu. Serius, saya jamin. Cuba setiap kali kalian nak upload, tanya hati untuk apa sebenarnya? 
4. Mencontohi akhlak isteri baginda.
Satgi ada orang kata, nak jadi macam isteri Rasulullah tak payah ada akaun facebook lah. Off je akaun. Alunkanlah zikir di bibirmu, agar hati itu menjadi lembut untuk menerima teguran orang. Kami tahu, kami tak layak. Kami tahu, kami tak sesuai, Kami tahu kami tak punya akhlak yang mantap seperti Siti Khadijah, Aisyah, Ummu Salamah, dan yang lainnya. Kami hina, tapi kami 'cuba' . Lau kana bainana. Astagfirulahal'azim. .Cuba setiap kali nak upload, tanya hati untuk apa sebenarnya? 
5. Wanita akhir zaman.
Saya, kamu, dia, mereka, kita semua perempuan-perempuan akhir zaman !. Tahu apa maksud akhir zaman? Perempuan-perempuan yang imannya senipis kulit bawang sahaja. "Aku melihat ke dalam neraka kebanyakannya adalah kaum wanita" Hadis riwayat bukhari dan muslim. Hadis itu bukanlah bermaksud untuk melemahkan kaum wanita. Apatah lagi untuk merendahkan martabat wanita itu sendiri. Hakikatnya, setiap amalan bani adam itu padanya akan menerima ganjaran dan balasan mengikut amalan masing-masing. Itulah kata-kata dari para alim ulama. Sesungguhnya, hadis-hadis ini dikeluarkan bukanlah bermaksud kaum hawa itu dijamin masuk neraka semata-mata, tetapi jika didalami maksudnya yang lebih mendalam, hadis-hadis ini lebih bersifat membawa kita ke arah KESEDARAN dan PERINGATAN. Cuba setiap kali nak upload gambar, tanya hati untuk apa sebenarnya? 
6. Wanita adalah fitnah.
Dahsyatnya fitnah wanita telah disebutkan dalam Al-Qur’an dan Hadits. Bahkan surah ‘Ali Imran ayat 14, mengatakan wanita sebagai urutan pertama yang banyak dicintai oleh manusia dan pada saat yang sama menjadi fitnah yang paling berbahaya untuk manusia. Rasulullah saw. bersabda, ” Tidaklah aku tinggalkan fitnah yang lebih besar bagi kaum lelaki melebihi fitnah wanita” (HR Bukhari dan Muslim). Daripada Abu Said al-khudri bahawa rasulullah SAW bersabda yg bermaksud, ”Hendaklah kalian takut terhadap godaan dunia dan takutlah kalian terhadap godaan wanita”( Riwayat imam muslim). Cuba setiap kali nak upload gambar, tanya hati untuk apa sebenarnya? 
7. Pandangan penduduk langit dan bumi.
Apalah makna andai nama kita disebut-sebut oleh penduduk bumi tapi langsung tak menjadi sebutan oleh penduduk langit. Apalah makna andai kecantikan kita menjadi pujaan seluruh penduduk bumi tetapi akhlak dan amalan kita dihina oleh penduduk langit. Apalah makna kita menjadi wanita tercantik, tercomel, terseksi, dan menjadi rebutan lelaki satu dunia. Andai kita hanya milik satu suami sahaja. Cuba setiap kali nak upload tanya hati, untuk apa sebenarnya? 
8. Hanya untuk suamiku.
Ya, saya tidak tahu siapa orang itu. Siapa namanya, asal usulnya, mak ayahnya, kerja apa, belajar mana, mengaji mana, masjid mana dia selalu berjemaah, tinggal mana, sekarang ada di mana, sekarang tengah buat apa. Saya tidak pernah tahu sedikitpun rahsia Allah. Tapi saya janji. Janji pada diri, orang yang layak dan berhak semua ke atasku adalah seorang suami sahaja. Yelah, bayar mas kahwin pun dia. Nak jumpa mak ayah saya pun dia, nak sediakan wang urus ini itu dia, nak datang ke rumah saya nanti pun dia. Takda pun dia ajak member nak share-share duit semata nak bayar mas kahwin saya dan majlis walimah nanti. Agak-agak masuk akal ke kecantikan saya digilai semua lelaki? Ceh poyo, bajet mahal. Of kos mahal, sebab tu untuk memilikinya adalah dengan cara 'pernikahan'. Cuba setiap kali nak upload, tanya hati untuk apa sebenarnya? 
9. Manusia pelbagai ragam.
Agak-agaklah manusia sebaik dan seperfect Rasulullah SAW pun ada yang membenci, inikan pula kita kan? Tak perfect langsung. Ok senang citer macam ni, agak-agaklah kita ni disukai semua orang ke? takda siapa nak dendam dengan kita ke? hasad dengki ke, cemburu buta ke, dan ape2 jelah. Kalau rasa takde. Upload jelah banyak mana kalian nak. Takda paksaan k. Cuma nak ingatkan hanya dengan sekeping gambar, kita boleh disihir. Kalau rasa diri tu 'kebal' sangat. Sihir tak boleh tembus. Silakan upload. Cuba setiap kali nak upload, tanya hati untuk apa sebenarnya? 
10. Kelemahan Lelaki.
Semua tahu bukan kelemahan lelaki pada bahagian mana? Kelemahan mereka adalah pada mata, or pandangan. Nampak je perempuan lalu haa sudah pandang teros. Apatah lagi jika nampak foto-foto comel, cantik kalian kat sini. "Perghhhhh bentuk punggungnya, bulatnya mata, cantiknya kulit, putih gebu, mantap bro ! sent kat aku" habis sebar satu dunia. Mana nak letak malu pada Allah? pada Rasulullah? Cuba setiap kali nak upload, tanya hati untuk apa sebenarnya? 
Saya ada banyak point nak ulas, tapi cukuplah sekadar 10 ni yang kalian baca.
I dont want you to think like me, i just want you to think. Once again, i just want you to think. Nak upload, uploadlah. Tak paksa k. Tak paksa.
hasil karya - Nurul Hassanah -

Sunday, 27 July 2014

gred solat kita^^

post signature
  5 gred solat
..Gred E 
Bila azan,buat tidak Tahu,Tengah memasak terus memasak,tengah berfb terus berfb,sedang tengok TV,terus tengok tv dan seumpamanya
Gred D 
Bila azan berkumandang,dia perlahankan tv,perlahankan radio,tetapi tetap meneruskan aktiviti,tidak bersedia untuk solat
Gred C 
Bila azan berkumandang,terus mengambil wuduk dan solat
Gred B 
Bila azan,terus berwudhu' dan Menuju ke masjid mahupun surau
Gred A 
Bila azan,sudah berada di masjid dlm keadaan berwudhu',dan bersedia untuk solat
Apakah gred solat Kita
Kalau exam kita nak gred A sokmo..
Solat macam mana? Ingatlah.!solat adalah perkara no. 1 yang akan ditanya oleh Allah di hari perhitungan nanti bknnya result exam !
Solat terjaga ..insyaAllah benda lain pn ✅✅ Sama2lah kta balannce kn hal dunia & hal akhirat
Jom muhasabah⌚
BACALAH KEJAP.. TAK DOSA PUN.. DAPAT PAHALA FREE LAGI 
Sharing info moment.. Jangan baring ketika azan, nanti jenazah kita berat."
Rasulullah S.A.W bersabda "Sebarkan Walaupun
Daripada Sepotong Ayatku 
Jangan berkata-kata semasa azan, agar lidah tidak kelu menyebut shahadah "
7 kalimat yg harus di biasakan.. 
1.Bismillahirrahmannirrahim-Setiap hendak melakukan sesuatu. 
2.Alhamdulilah-Setiap habis melakukan sesuatu. 
3.Astagafirullah-Jika melakukan sesuatu yg buruk. 
4.InsyaAllah-Jika ingin melakukan sesuatu pada masa yg akan dtg. 
5.Laa hawla walaaquwwata illaah billaah-Bila tidak dpt melakukan sesuatu yg agak berat/melihat hal yg buruk.
6.Innalillahi wainna ilaihi rojiun-Jika melihat/menghadapi musibah atau menerima khbr kematian. 
7.Lailaha illallah-Bacalah siang dan malam sebanyak-banyaknya. 
Ada 2 pilihan utk anda : 
1.Biarkn sja text ini tanpa bermanfaat utk org lain. 
2.Anda sebarkan kepada semua kenalan anda.
Rasulullah bersabda,"Barangsiapa yg menyampaikan 1 ilmu sja dan ada org yg mengamalknnya, maka walaupn yg menyampaikan sudah tiada(meninggal dunia),dia akann tetap memperoleh pahala.. 
Amiiin ya rabbal alamin
Semoga bermanfaat.
Amin....
اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمّ
َدٍb وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد