kenapa para muslimah tdk upload gambar


1. Niat.
Niat upload gambar tu biarlah betul. Jangan upload gambar sebab nak bagi kaum Adam terpikat dengan kecantikan kita dan buatkan mereka jatuh cinta dengan kita. Perbetulkan niat. Ibarat menjual diri saja kan? Kalau rasa-rasa niat dah betul lurus, teruskan saja. Takda siapa nak halang k. Takda siapa. Tapi lihat sendiri hari ini? agak-agak 'niat' itu betul atau tak. Pipi tak kembung? usah dikembungkan, Mulut tak muncung? usah dimuncungkan. Mata tak bulat? usah dibulatkan
Sampai harinya Allah bertanya, apakah motif kamu upload gambar pipi kembung, mulut muncung, mata sepet? Nak biar orang kata 'nice? waalaweh!! Err. .mata cantik, nice pic, dan kamu dengan tawadhuknya berkata eh takde la, kite tak comel, thanks. padahal dalam hati, "OH YEAH!! That what i want!??
Kalau nak buat spikulasi sendiri buatlah. Cuma, di hadapan ALLAH nanti, ingat ! alasan tu tak sah dan tak valid, agak agak nak jawab apa? Cuba setiap kali kalian nak upload kemudian tanya hati, untuk apa sebenarnya? 
2. Hukum.
Apa hukum wanita upload gambar di facebook? Jawapannya ialah 'Harus'.
Ya, boleh sebenarnya. Wanita boleh letak gambar di facebook atau twitter dan sebagainya dengan syarat mestilah menutup aurat dan tidak bertabarruj iaitu bersolek secara berlebihan seperti yang diharuskan syarak. Dan, gambar jangan besar ! Gambar kena kecil iaitu satu inci sahaja. Cuba lihat berapa inci gambar kalian? Muhasabah. Gambar menutup aurat tetapi buat gaya menggoda, tak kira lah bahagian mana yang menggoda, mata ke, bulu mata ke, tangan ke kaki ke, mulut ke, hukumnya 'HARAM'. Cuba setiap kali kalian nak upload kemudian tanya pada hati 'untuk apa sebenarnya' ? 
3. Tenang lagi menenangkan.
Tanyalah mereka yang tak upload gambar, adakah mereka tenang? bahagia? gembira? nyaman? Yep. Sudah pasti. Kerana tidak ada gangguan anasir-anasir jahat dari para kucing yang sememangnya gemar menerkam 'ikan yang segar'. Saya berani jamin, tiada gambar di facebook, tiada lelaki nak ganggu. Tiada gambar di facebook, tiada lelaki nak chatting tanpa urusan. Tiada gambar di facebook tiada lelaki nak mengorat, tiada gambar di facebook, tiada lelaki nak ajak ini itu. Serius, saya jamin. Cuba setiap kali kalian nak upload, tanya hati untuk apa sebenarnya? 
4. Mencontohi akhlak isteri baginda.
Satgi ada orang kata, nak jadi macam isteri Rasulullah tak payah ada akaun facebook lah. Off je akaun. Alunkanlah zikir di bibirmu, agar hati itu menjadi lembut untuk menerima teguran orang. Kami tahu, kami tak layak. Kami tahu, kami tak sesuai, Kami tahu kami tak punya akhlak yang mantap seperti Siti Khadijah, Aisyah, Ummu Salamah, dan yang lainnya. Kami hina, tapi kami 'cuba' . Lau kana bainana. Astagfirulahal'azim. .Cuba setiap kali nak upload, tanya hati untuk apa sebenarnya? 
5. Wanita akhir zaman.
Saya, kamu, dia, mereka, kita semua perempuan-perempuan akhir zaman !. Tahu apa maksud akhir zaman? Perempuan-perempuan yang imannya senipis kulit bawang sahaja. "Aku melihat ke dalam neraka kebanyakannya adalah kaum wanita" Hadis riwayat bukhari dan muslim. Hadis itu bukanlah bermaksud untuk melemahkan kaum wanita. Apatah lagi untuk merendahkan martabat wanita itu sendiri. Hakikatnya, setiap amalan bani adam itu padanya akan menerima ganjaran dan balasan mengikut amalan masing-masing. Itulah kata-kata dari para alim ulama. Sesungguhnya, hadis-hadis ini dikeluarkan bukanlah bermaksud kaum hawa itu dijamin masuk neraka semata-mata, tetapi jika didalami maksudnya yang lebih mendalam, hadis-hadis ini lebih bersifat membawa kita ke arah KESEDARAN dan PERINGATAN. Cuba setiap kali nak upload gambar, tanya hati untuk apa sebenarnya? 
6. Wanita adalah fitnah.
Dahsyatnya fitnah wanita telah disebutkan dalam Al-Qur’an dan Hadits. Bahkan surah ‘Ali Imran ayat 14, mengatakan wanita sebagai urutan pertama yang banyak dicintai oleh manusia dan pada saat yang sama menjadi fitnah yang paling berbahaya untuk manusia. Rasulullah saw. bersabda, ” Tidaklah aku tinggalkan fitnah yang lebih besar bagi kaum lelaki melebihi fitnah wanita” (HR Bukhari dan Muslim). Daripada Abu Said al-khudri bahawa rasulullah SAW bersabda yg bermaksud, ”Hendaklah kalian takut terhadap godaan dunia dan takutlah kalian terhadap godaan wanita”( Riwayat imam muslim). Cuba setiap kali nak upload gambar, tanya hati untuk apa sebenarnya? 
7. Pandangan penduduk langit dan bumi.
Apalah makna andai nama kita disebut-sebut oleh penduduk bumi tapi langsung tak menjadi sebutan oleh penduduk langit. Apalah makna andai kecantikan kita menjadi pujaan seluruh penduduk bumi tetapi akhlak dan amalan kita dihina oleh penduduk langit. Apalah makna kita menjadi wanita tercantik, tercomel, terseksi, dan menjadi rebutan lelaki satu dunia. Andai kita hanya milik satu suami sahaja. Cuba setiap kali nak upload tanya hati, untuk apa sebenarnya? 
8. Hanya untuk suamiku.
Ya, saya tidak tahu siapa orang itu. Siapa namanya, asal usulnya, mak ayahnya, kerja apa, belajar mana, mengaji mana, masjid mana dia selalu berjemaah, tinggal mana, sekarang ada di mana, sekarang tengah buat apa. Saya tidak pernah tahu sedikitpun rahsia Allah. Tapi saya janji. Janji pada diri, orang yang layak dan berhak semua ke atasku adalah seorang suami sahaja. Yelah, bayar mas kahwin pun dia. Nak jumpa mak ayah saya pun dia, nak sediakan wang urus ini itu dia, nak datang ke rumah saya nanti pun dia. Takda pun dia ajak member nak share-share duit semata nak bayar mas kahwin saya dan majlis walimah nanti. Agak-agak masuk akal ke kecantikan saya digilai semua lelaki? Ceh poyo, bajet mahal. Of kos mahal, sebab tu untuk memilikinya adalah dengan cara 'pernikahan'. Cuba setiap kali nak upload, tanya hati untuk apa sebenarnya? 
9. Manusia pelbagai ragam.
Agak-agaklah manusia sebaik dan seperfect Rasulullah SAW pun ada yang membenci, inikan pula kita kan? Tak perfect langsung. Ok senang citer macam ni, agak-agaklah kita ni disukai semua orang ke? takda siapa nak dendam dengan kita ke? hasad dengki ke, cemburu buta ke, dan ape2 jelah. Kalau rasa takde. Upload jelah banyak mana kalian nak. Takda paksaan k. Cuma nak ingatkan hanya dengan sekeping gambar, kita boleh disihir. Kalau rasa diri tu 'kebal' sangat. Sihir tak boleh tembus. Silakan upload. Cuba setiap kali nak upload, tanya hati untuk apa sebenarnya? 
10. Kelemahan Lelaki.
Semua tahu bukan kelemahan lelaki pada bahagian mana? Kelemahan mereka adalah pada mata, or pandangan. Nampak je perempuan lalu haa sudah pandang teros. Apatah lagi jika nampak foto-foto comel, cantik kalian kat sini. "Perghhhhh bentuk punggungnya, bulatnya mata, cantiknya kulit, putih gebu, mantap bro ! sent kat aku" habis sebar satu dunia. Mana nak letak malu pada Allah? pada Rasulullah? Cuba setiap kali nak upload, tanya hati untuk apa sebenarnya? 
Saya ada banyak point nak ulas, tapi cukuplah sekadar 10 ni yang kalian baca.
I dont want you to think like me, i just want you to think. Once again, i just want you to think. Nak upload, uploadlah. Tak paksa k. Tak paksa.
hasil karya - Nurul Hassanah -

Comments

Popular posts from this blog

Jangan bersedih.. Allah sentiasa bersama kita...

8 DOSA LISAN YANG HARUS DIWASPADAI/DIHINDARI